קבוצות והנחייה אישית​

כיצד מתרחש התהליך היצירתי באמצעות הקורס?​

מרגישים תקועים? יש לכם הכל - אבל משהו חסר? מחפשים משמעות או הגשמה? רוצים להביע את עצמכם בדרך יצירתית?​

אז מה בעצם יהיה לנו בסדנה?

הקורס מבוסס על שלושה יסודות:​

דמיון​

פעילות גופנית​

יצירתיות​

הדמיון - הוא הכלי החשוב ביותר שיש לכל יוצר. כל המצאה התחילה מרעיון. כדי להגשים את הרעיונות שלנו, עלינו לראות אותם בבירור בדמיון שלנו.

הסדנה המלאה מורכבת מ-12 מפגשים של חשיבה יצירתית, יצירה פרקטית ופעילות גופנית רפיטטיבית מתונה, והרבה ובעיקר חוויה, הנאה וגיבוש צוות. בכל מפגש נקבל השראה מאמן אחר, נתבונן ביצירות שלו, נכיר את אופן החשיבה שלו, ונלמד את טכניקות העבודה שלו ואת הקונספט ממנו יצר. נעבור תכנית מסודרת עם אלמנטים קבועים ותרגילים מגוונים לפיתוח החשיבה היצירתית, וכלים להפוך את הרעיונות שלנו ליצירות אמנות אישיות​.

הפעילות הגופנית יכולה להיות כל פעילות רפיטטיבית מתונה- הליכה, ריצה, רכיבה, שחייה או אפילו מדיטציה. מחקרים מוכיחים שכשאנחנו עוסקים בפעילות גופנית רפיטטיבית, 

המוח שלנו נמצא במצב אופטימלי לקליטה והעברה של מידע, ומסוגל להפוך מידע זה לרעיונות יצירתיים.

 יצירתיות - זה בלתי אפשרי בעצם לחלוק את הרעיונות שלנו, אלא אם כן ניתן להם ביטוי יצירתי כלשהו, היצירתיות היא ביטוי לדמיון שלנו.

הכלים המרכזיים שישמשו אותנו במהלך הסדנה:​

התבוננות ביצירת אמנות: נתרגל התבוננות פעילה ביצירת אמנות באמצעות ויזואליזציה. נפעיל את החושים ואת הדמיון, ניצור את היצירה מחדש בדמיוננו, ונתבונן בתחושות וברגשות שהיצירה מעלה בנו.

 

ערוץ הנרטיב וערוץ הסנסור: נדלג בין שני הערוצים הנרטיב (הסיפורי) והסנסור (החושי). ערוץ הנרטיב מייצג את כל הסיפורים והמחשבות שחולפות בנו. אירועים, מטלות או סידורים. במקום מחשבות חולפות וארעיות אלו, נשדר בערוץ הנרטיב את הסיפור שאנו יוצרים סביב יצירת האמנות, באמצעות הדמיון המודרך בסרטון או בקטע האודיו. ערוץ הסנסור מייצג את כל המידע שאנו קולטים באמצעות החושים שלנו. מה שאנו שומעים, מריחים, רואים או חשים. אנו נשים דגש מיוחד על המודעות והקשיבות לאותו הרגע (mindfulness) כאן ועכשיו.

 

תרגול ויזואליזציה: דמיון מודרך תוך כדי התבוננות ביצירת אמנות, ותוך כדי הקשבה לקטע אודיו והתבוננות בעיניים פנימיות מתוך הזכרון. השימוש בויזואליזציה מחזק את החשיבה היצירתית ומפתח את היכול ת לדמיין. חשוב להפעיל את הרגשות ואת החושים במהלך הויזואליזציה.

 

תרגול פעילות גופנית רפיטטיבית: חשוב לתרגל פעילות גופנית רפיטטיבית מתונה כמו הליכה, ריצה או נשימות, תוך כדי הקשבה לקטע אודיו קצר (20 דקות) או ארוך (40 דקות) בהתאם למשך הפעילות הגופנית, אשר יפעיל את הערוץ הסנסורי והערוץ הנרטיבי בתרגיל של דמיון מודרך וויזואליזציה. מומלץ לתרגל פעילות כזאת מידי יום ולהקשיב לקטע האודיו מידי יום. ההשמעה והפעילות החוזרת על עצמה, הן שיוצרות את הקשרים וההרגלים.

 

חזרה על הצהרות חיוביות: בהקלטת האודיו נאמרות הצהרות חיוביות בהקשר ליצירתיות. ההצהרות נאמרות בגוף ראשון ובגוף שני (אני יצירתי, אתה יצירתי), תוכלו לחזור על ההצהרות החיוביות בזמן שאתם מקשיבים להן, זה מעמיק את אפקט ההצהרה. המטרה של הצהרות חיוביות אלו, היא להטמיע אמונות עצמיות באמצעות המוח המודע, אל התת מודע. במהלך חיינו פיתחנו אמונות שליליות לגבי היכולות היצירתיות שלנו, תרגול של הצהרות חיוביות וחזרה עליהן, יכול לשנות את תפישתנו לגבי יכולותינו היצירתיות.

 

*ההצהרות החיוביות בקורס זה נכתבו בהשראת הספר ״התשובה״/ ג׳ון אסראף, מארי יסמית, הוצאת מטר

רגש והרגשה: הויזואליזציה והסיפור שאנו יוצרים בהקשר ליצירת האמנות, הם שמפעילים את הרגש. במהלך תרגול הויזואליזציה, ההקשבה והאמירה החוזרת של ההצהרות החיוביות, חשוב מאוד להטעין את הדימויים ברגשות חיוביים כדי להעמיק את היכולת היצירתית. הפעילות הגופנית משפיעה על ההרגשה הפיזית שלנו. במהלך הפעילות הגופנית נפתח את המודעות וההקשבה לגוף שלנו ולחוויה הפיזית שאנו חווים כאן וברגע זה (Mindfulness.)​

חוויה רגשית יצירתית: ההתבוננות ביצירת האמנות תוביל אותנו דרך חוויה יצירתית, אשר בהשראתה אנו ניצור יצירות אמנות אשר יתנו ביטוי ויזואלי לרעיונות ולמחשבות שלנו. יצירת האמנות היא ביטוי מוחשי לחשיבה היצירתית ולדמיון שלנו. החוויה היצירתית היא חוויה רגשית שנובעת מתוך מטען הרגשות שלנו.​

חוויה חושית פיזית: במהלך הפעילות הגופנית אנו נפתח את המודעות החושית שלנו. נקשיב לגוף שלנו ולתחושות הפיזיות במהלך הפעילות. נשמש בכל חושינו ונשים לב לקולות ולצלילים הנשמעים ברקע, נשים לב לכל המראות סביב, לצבעים, למרקמים לבהירות או לעמימות של הפרטים, נשאף את ריחות הטבע, את הפריחה, את ריח האדמה לאחר הגשם או ריחות אחרים הנישאים באוויר. נשים דגש על החוויה החושית כאן ועכשיו .(Mindfulness)​

התבוננות עצמית: כל התהליך שתואר עד כה (התבוננות ביצירת אמנות, ויזואליזציה, דמיון, פעילות גופנית, ערוץ הנרטיב וערוץ הסנסור, הפעלת הרגש וההרגשה, החוויה היצירתית והחוויה החושית) מתנקז לפעילות שקטה של התבוננות אישית ושאילת שאלות. לאן אנו לוקחים את כל זה כעת? היכן התהליך הזה פוגש אותנו והיכן אנו פוגשים את עצמנו. בעקבות ההתבוננות העצמית יואר הניצוץ היצירתי. 

בעקבות ההתבוננות העצמית יואר הניצוץ היצירתי. כל אלו יתקיימו בהנחייה וליווי רגישים, תוך הקשבה לכל משתתף בסדנה.

*חלק מתרגילי ההתבוננות העצמית בקורס זה נוסחו בהשראת הספר ״לחשוב כמו לאונרדו״/ מייקל ג׳יי גלב, הוצאת כתר​

כתיבה באמצעות טכניקת ״זרם התודעה״: במהלך הקורס תידרשו להעלות על הכתב את המחשבות והתובנות שעולות בכם תוך כדי התרגול. כדאי לכתוב בכתב יד ולרוחב הדף ביומנים האישיים שלכם. בטכניקת ״זרם התודעה״ אינכם צריכים להקפיד על סגנון הכתיבה, על הכתב, על הכתיב או על הניסוח. עליכם לכתוב כל מה שעולה בכם, מבלי לסנן, החומרים הכי ראשוניים וגולמיים עולים על הדף. הרעיון בשיטה זו הוא שבאופן הזה חומרים מתת המודע עולים וצפים, לפני שהמוח המודע שלנו מסננן אותם. לעתים קרובות נגלה תובנות או רעיונות שיצופו תוך כדי כתיבה, ויספקו חומרי גלם ליצירה שלנו.

*טכניקת ״זרם התודעה״ שאולה מהספר ״דרך האמן״/ ג׳וליה קמרון, הוצאת פראג

 

הניצוץ היצירתי: הניצוץ היצירתי יתרחש בעקבות התהליך שתעברו. יתכן שיקרה במהלך התהליך או מיד אחריו, או אפילו ימים מספר לאחר מכן. אין צורך להאיץ בתהליך היצירתי, הוא יתרחש מאליו, לעתים הניצוץ היצירתי דורש תהליך של דגירה במוחנו עד לפרץ היצירתי.

 

הארה / תובנה / פתרון: לאחר התהליך שתעברו, ההארה תגיע- זו יכולה להיות תובנה כלשהי, פתרון לבעיה שהטרידה אתכם, אפשרות שלא העליתם עד כה, או תוצר יצירתי כלשהו. תהנו מכך ותודו על הזכות שניתנה לכם לקבל הארה זו, מן הסתם ההארה, הרעיון, התובנה או הפתרון שיעלו, ישמשו אתכם לצורכיכם המקצועיים או האישיים, בעבודה או בחיים.

 

תיעוד ביומן אישי- סקצ׳בוק:  לאונרדו דה וינצ׳י נהג לתעד ביומניו את כל הרעיונות, המחשבות, ההארות והתובנות שעלו במוחו. הוא רשם רישומים, שרטט שרטוטים, צייר ציורים וכתב. היומן הוא מעין זירת התרחשות אשר מתעדת את התהליך שתעברו במהלך הקורס. כדאי לרכוש יומן עם כריכה קשה ודפים חלקים (סקצ׳בוק לאמנים), בחרו בפורמט הנוח לכם, ותעדו ביומן את כל הרעיונות, המחשבות, ההארות והתובנות שיעלו בכם תוך כדי הקורס. תוכלו גם להשתמש ביומן ליצירה הפרקטית ולתרגילים מתוך מצגת הסקצ׳בוק.

היומן הוא אישי.

במהלך הקורס נפתח את היכולות הבאות:​

אנו מקווים כי תפיקו הנאה ולמידה מהסדנה, שחררו כל שיפוטיות, מבוכה או פראדיגמות שאמצתם במהלך השנים. הרשו לעצמכם לחשוב כמו ילדים, בואו פתוחים ומקבלים, התפעלו, התנסו ואפשרו ליצירתיות שבכם לפרוץ ולתת ביטוי לאני היצירתי שקיים בכל אחד ואחת מכם. תהנו!

 

 

שלכם ולמענכם, צוות creArtive

אני מציעה סדנה חווייתית, מקורית, מרגשת ומהנה במיוחד, סדנה הנותנת ערך מוסף, מרחיבה ומעצימה. השקעה לטווח הארוך בעצמך, בהתפתחות ובדימוי העצמי שלך, ובעיקר מתן כלים פרקטיים לגירוי ועידוד החשיבה היצירתית, אשר תועיל באופן ישיר ומיידי לרמת היצירתיות והפרודוקטיביות שלך בחייך האישיים והמקצועיים. תוכלו להתנסות בסדנה בודדת באוירה אינטימית ותומכת, בקבוצה קטנה, או בקבוצת חברים, משפחה או קולגות. כמו כן, קיימת האפשרות להשתתף בסדרה של מפגשים חווייתיים אשר תורמים להתפתחות ולהעצמה אישית, ומעניקים תחושה של משמעות, הגשמה וסיפוק. התחברות אל הילדים שהיינו, משוחררים ממגבלות, חופשיים ליצור ולהביע את הרעיונות שלנו, מבלי להיות שיפוטיים או ביקורתיים כלפי עצמנו. הסדנה היא חווייתית, כייפית, מהנה, מעשירה ומספקת כלים פרקטיים להבעת הרעיונות היצירתיים שלנו מידי יום, בחיינו האישיים והמקצועיים. זוהי ללא ספק ההשקעה הטובה ביותר שתוכלו להשקיע בעצמכם, בעבורכם ובעבור יקיריכם.​

 

למעוניינים - קיים מסלול של הנחייה אישית.

לפרטים השאירו הודעה או התקשרו לנייד: 054-3141714

מודל הניצוץ היצירתי:​

שמי אורית שבתאי, בוגרת תואר שני בתוכנית בינתחומית באונ' תל אביב: החוויה מהקורס חשיבה יצירתית הייתה נפלאה. כמורה לאמנות נחשפתי לשיטות לימוד חדשות ומקוריות. אני מצטערת שלא נחשפתי לקורס עוד בהיותי סטודנטית! האופן שבו מירי העבירה את הקורס הייתה מאוד מקצועית, יצירתית ונעימה. לראשונה למדתי להשתמש ביצירות אמנות בדרך יוצאת דופן אשר מרחיבה את החשיבה והדימיון בצורה מעמיקה שללא ספק מעוררת חשיבה יצירתית. חשוב לציין שכל הכלים והתכנים שלמדנו קיבלנו כקבצים נגישים (ערוכים היטב).
התחלתי להעביר לתלמידי את תכני הקורס ונדהמתי לראות הקשבה ושיתוף פעולה בחלק של פיתוח הדימיון. התלמידים הגיבו באופן שונה לדרך הלמידה. התבוננות ביצירת האמנות תוך התמקדות בכל שיעור באומן אחר לצד הנחייה שמפתחת את החשיבה ומאמנת לקרוא שפה חזותית באופן שונה, הכרחית לתלמידים כיום שחשופים לכמויות עצומות של מידע, אך אין להם כמעט ידע בכל הקשור לפיתוח דימיון.

אני ממליצה בחום לכל מי שמגלה עניין באמנות ומעוניין להרחיב את אופקיו וכמובן לכל מורה לאמנות או אומנים לעבור את הקורס.​

המלצות

ההשתלמות גרמה לי לחזור לאני הילדותי שלי. לא ממקום של תינוקות אלא ממקום שלהעזה, התנסות, שמחה של רגע היצירה. ההשתלמות חיזקה בי את הצורךבתנועתיות/משחק כדרך להתחבר לאני הפנימי ולהשראה. כמו כן גרמו לי התרגילים בכל חלק להביט באמן ויצירתו מכיוונים שונים והעניקו לי כליםלהתאים את התוכן לרמת תלמידיי. ישר כוח ובהצלחה.

נעמה קמקר

שמי אילנית הרוש מורה לערבית מזה 25 שנים. שנים רציתי ללמוד ציור אך לא התפניתי לזה. לאחרונה נרשמתי להשתלמות חשיבה יצירתית בהנחייתה של הגב' מירי בויום. לא ידעתי למה אני נכנסת... לא נחשפתי לעולם הציור באופן מקצועי. והנה למולי עומדת מרצה נעימה מלאת חן, שהחלה לחשוף בפני ציירים מפורסמים בעלי שם. נחשפתי ליצירות שלהם ולדרך הציור, ומה עומד מאחורי כל ציור- עולם ומלואו. בפעם הראשונה הייתי ממש בשוק כשנתבקשתי לצייר. אין לי מושג איך להחזיק צבע או מכחול, אבל הדרך בה נתבקשתי לצייר לא איימה עלי ונתתי דרור לעצמי.והנה תמונות פרי עטי החלו לרקום עור וגידים. דרך הדמיון המודרך נתבקשנו בכל תמונה לחוש אותה להיכנס בדמיוננו אליה, לחוש את האווירה ולבחור ציור כלשהו אליו התחברנו . התוצאה מבחינתי הייתה מרהיבה. והנה פרצתי את גבול היכולת שלי. כמישהי שהגדירה את עצמה כלא יצירתית כלל, פרץ מעיין נובע שעושה לי חשק להמשיך וללמוד‘ והשמיים הם הגבול .
אז תודה מירי על מי שאת, ועל הדרך המחשבתית האחרת שהצלחת לטעת בנו.​

ראיתי וחשתי את התהליך במפגשים שלנו בכפר, של סדנת חשיבה יצירתית. הגעתי למפגש האחרון עייפה מאוד, וקיבלתי אנרגיות. הכנסת אותנו לתהליך היכרות עם היצירה של אנרי מאטיס. והיצירות של המשתתפות יפות יפות. הסדנה משחררת, נותנת כוחות, וגם שמחה.
רק לכתוב את המילים האלה ולהזכר במפגש האחרון, מחמם את הלב. מחכה למפגש הבא, ומודה לך מקרב לב.
נעמי בוחבוט, רכזת חינוך ותרבות, כפר גדעון​